boleh ketuk-ketuk

Sunday, February 23, 2014

BIAR LAH MENDIDIK BUKAN MENTERNAK

assalamualaikum...

Sekiranya anda adalah ibu bapa, apa tindakan jika anak anda balik dari sekolah dan mengadu dia di rotan guru? 
Saya menyokong sekiranya ibu bapa bertindak seperti di dalam lakaran  karikatur itu. Biasalah guru itu niatnya untuk mendidik, bukan untuk membenci atau memusuhi pelajarnya. Jika guru membiarkan saja anak didiknya tidak melaksanakan tugas itu maknanya guru itu tidak kisah langsung akan masa depan pelajar itu.

Saya ingat dulu waktu sekolah, pernah di denda guru pernah juga di rotan guru di betis hingga timbul kesan biru. Tapi saya mendiamkan saja tanpa memberitahu ibu bapa, sebab saya tahu itu memang salah saya. (Kesalahan datang lewat ke tapak perhimpunan) lagi pun kalau saya mengadu sah-sah ibu akan berleter lagi pada saya, baik diam-diam saja. Di cubit guru hingga tinggal kesan juga pernah sebab saya tidak siapkan kerja sekolah (subjek sejarah yang saya kurang gemar) tapi Alhamdulillah saya ingat sampai sekarang cikgu tu, bukan dendam tapi ingat jasanya mendidik saya.Tidak pula saya rasa fobia untuk ke sekolah, seperti anak-anak sekarang jika di denda guru pasti ada rasa fobia sebab tu la ibu bapanya sampai saman cikgu tu. Pelik sungguh... 

Biasa la lain orang lain caranya. Saya membesar di kampung dan lasak. Mak ayah pula bukan jenis manjakan anak-anak, manja pun ada batasnya. Biar pun saya anak bongsu. Teringat satu peristiwa, masa saya darjah 2 atau 3, saya mengamuk malas ke sekolah, kalau tak silap hari tu kena ada pemeriksaan gigi kot. Ibu dukung juga saya hantar ke van sekolah. Sampai dekat tunggu van tu saya duduk atas pasir sambil berguling. Habis la baju sekolah kotor, dalam hati saya lega la tak payah pergi sekolah. Balik rumah apa lagi ibu rotan saya dengan ranting bunga raya yang sempat dia capai, sampai lunyai ranting tu. Teresak-esak saya nangis. Ayah tengok je, ayah tak pernah jentik pun tapi kuasa ayah kalau jeling je kecut perut oooo. Lepas tu saya dah jadi budak rajin ke sekolah. Serik. 


Jasa didikan ibu bapa dan guru Alhamdulillah saya sudah berjaya, harapnya di dunia dan akhirat..amin..


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment